NL: De Stad Antwerpen gaat vanaf het najaar van 2024 verder
inzitten op walstroom voor binnenvaartschepen in Antwerpen. Naast de al
bestaande plaatsen worden er binnenkort op verschillende plekken, waaronder ook
aan het cruiseponton, nieuwe walstroomkasten bijgeplaatst. Hierdoor kunnen de
riviercruiseschepen daar vanaf dat moment hun motoren stilleggen.
EN: The City of Antwerp will continue to invest in shore
power for inland vessels in Antwerp from autumn 2024. In addition to those
already in place, new shore power cabinets will soon be added at several
locations, including at the cruise pontoon. This will allow river cruise ships
to stop their engines there from then on.
NL: Om de scheepvaart milieuvriendelijker te maken duiken wereldwijd momenteel
veel walstroominstallaties op. Met zo’n elektriciteitskast kan een schip
doormiddel van een stekker letterlijk in het stopcontact gestoken worden en
aangesloten worden op het elektriciteitsnet. Hierdoor kunnen de motoren en
generatoren tijdens het verblijf volledig stilgelegd worden. Dit heeft als
voordeel dat de uitstoot verdwijnt, maar ook dat de geluidsoverlast van de
draaiende motoren wegvalt.
In de Stadshaven van Antwerpen konden de schepen al jaren aansluiten op
walstroom in het Kattendijkdok en het Houtdok. De schepen die daar aanmeren
worden meteen ook verplicht om de walstroom te gebruiken tijdens hun bezoek.
EN: To make shipping more environmentally friendly, many shore power
installations are currently popping up around the world. With such an
electricity cabinet, a ship can literally be plugged into a socket and be
connected to the electricity grid. This allows the engines and generators to be
completely shut down while docked. This has the advantage of eliminating
emissions as well as noise pollution from the running engines.
In the City Port of Antwerp, ships could already connect to shore power in
the Kattendijkdok and Houtdok for years. Ships docking there are also required to use shore power during their
visit.
Vanaf 2025
walstroom aan Scheldekaaien / Shore power on Scheldt Quays from 2025
NL: Vanaf het najaar van 2024 zal de eerste nieuwe walstroominstallatie
geplaatst worden langs de Napoleonkaai aan het Willemdok. Aansluitend zal ook
het aantal walstroomkasten aan het Kattendijkdok en het Houtdok uitgebreid
worden en krijgt ook het Asiadok walstroom.
In 2025 zal ook het centrale deel van de Scheldekaaien, inclusief de
cruiseterminal aan Het Steen, voorzien worden van walstroom. Elk jaar komen
rond 800 riviercruiseschepen naar Antwerpen
en door deze uitbreiding zal het overgrote deel van alle riviercruiseschepen
dat Antwerpen bezoekt, kunnen aansluiten op het Antwerpse elektriciteitsnet.
Dit is een grote vooruitgang in de vergroening van de scheepvaart in de
Antwerpse binnenstad. “Stad Antwerpen, de toeristische sector, de
rederijen en de passagiers vinden elkaar in een gemeenschappelijke vraag naar
duurzame vormen van toerisme. Met de installatie van bijkomende faciliteiten
voor walstroom, komen we daaraan tegemoet.” licht Schepen van Toerisme
Koen Kennis toe. De walstroomkasten
die door deze hotelschepen gebruikt worden, werden speciaal ontwikkeld voor de
grotere energieafnames die gevraagd worden door dit soort schepen.
EN: Starting in autumn 2024, the first new shore power facilities will be
installed along the Napoleonkaai at the Willemdok. Subsequently, the number of shore
power cabinets at the Kattendijkdok and the Houtdok will be expanded and the
Asiadok will also receive shore power.
In 2025, the central part of the Scheldt quays, including the cruise
terminal at Het Steen, will also be equipped with shore power. Around 800 river
cruise ships visit Antwerp every year and this expansion will allow the vast
majority of all river cruise ships visiting Antwerp to connect to the Antwerp
electricity grid. This is a major advance in the greening of shipping in the Antwerp
city centre. "City of Antwerp, the tourism industry, shipping companies
and passengers find each other in a common demand for sustainable forms of
tourism. With the installation of additional shore power facilities, we are
meeting this demand." explains Alderman for Tourism Koen Kennis. The
shore power cabinets used by these hotel ships were specially developed for the
larger energy quantities demanded by this type of vessel.
NL: In totaal zullen er 24 walstroomkasten voorzien worden, verspreidt over de
verschillende dokken. Ze zullen ook uitgerust worden met verschillende
aansluitingstypes, zodat er zo veel mogelijk schepen in de historische
stadskern gebruik van kunnen maken. De Stad Antwerpen sloot voor het
uitrollen en het beheer van de walstroomkasten een overeenkomst met de firma
Equans. De al bestaande walstroomkasten werden door de Port of Antwerp-Bruges
overgedragen aan de Stad en komen daarmee ook in het beheer van Equans. Enkel
de walstroomkasten aan het Houtdok, waar ze gebruikt worden voor de woonboten,
blijven in het beheer van AG Vespa.
Mark Dirckx, CEO van Equans
Belux: "Als Equans is het onze missie om onze klanten te
begeleiden in hun energie-, digitale en industriële transitie. Via dit project
kunnen we de uitstoot van schadelijke stoffen door de schepen in de Stadshaven
fors verminderen en hun ecologische voetafdruk verkleinen. We zijn bijzonder
trots dat we op die manier een bijdrage kunnen leveren aan de transitie naar
een CO2-vrije binnenscheepvaart en een meer duurzame wereld."
EN: A total of 24
shore power cabinets will be provided, spread across the various docks. They
will also be equipped with different connector types so that as many ships as
possible can use them in the historical city centre. The City of Antwerp
concluded an agreement with the company Equans for the roll-out and management
of the shore power cabinets. The existing shore power cabinets were transferred
to the city by the Port of Antwerp-Bruges and are now also managed by Equans.
Only the shore power cabinets at the Houtdok, where they are used for the
houseboats, will remain in the management of AG Vespa.
Mark Dirckx, CEO of Equans Belux:
"As Equans, our mission is to accompany our customers in their energy,
digital and industrial transition. Through this project, we can significantly
reduce harmful emissions from the vessels in the Stadshaven and reduce their
ecological footprint. We are particularly proud to be able to contribute in
this way to the transition to CO2-free inland shipping and a more sustainable
world."
Walstroom voor
Zeecruises? / Shore Power for Sea Cruises?
NL: Voor de
zeecruiseschepen is het plaatsen van een walstroominstallatie een stuk
ingewikkelder. De installaties zijn om te beginnen vele malen groter dan die
voor de riviercruiseschepen en er is momenteel doorheen de cruise industrie
geen eenvormig systeem. Zo zijn er meerdere aansluitingstypes in omloop wat de installatie
bemoeilijkt. Wel werden er al wachtbuizen voorzien voor de kabels, mocht men
toch de beslissing nemen om erin te investeren.
Ook is een groot deel van de
cruisevloot momenteel nog niet uitgerust met de apparatuur om te kunnen
koppelen aan een walstroominstallatie. Vaak zijn het nieuwere schepen die
hiermee zijn uitgerust of grote rederijen die de middelen hebben voor de ombouw
van hun schepen zoals Carnival Cruise Line.
De zeecruiseschepen die naar
Antwerpen komen – gemiddeld slechts 21 per jaar, gezien over de laatste 10 jaar
– zijn vaak nog niet uitgerust met walstroomstekkers. Omdat de maximale lengte
van de cruiseschepen in Antwerpen ook beperkt is tot 265 meter, wordt de stad
vaker bezocht door rederijen met wat kleinere oudere schepen. Die oudere
schepen zijn vaak zo ontworpen dat het inbouwen van een walstroomstekker niet
mogelijk is. Door het kleine aantal correct uitgeruste schepen zou de
walstroominstallatie voor zeecruiseschepen momenteel maar enkele dagen per jaar
actief zijn. Mocht de situatie zich in de nabije toekomst veranderen zal de
Stad Antwerpen hier ongetwijfeld verder op inspelen.
EN: For sea cruise
ships, installing a shore power installation is a lot more complicated. To
start with, the installations are many times larger than those for river cruise
ships and there is currently no uniform system throughout the cruise industry.
There are several connector types in circulation which complicates the
installation. However, waiting tubes have already been provided for the cables,
should the decision be made to invest in it.
Also, much of the cruise fleet is
currently not yet equipped with the equipment to connect to a shore power
installation. Often it is newer ships that are equipped with this or large cruise
lines that have the resources to convert their ships, like Carnival Cruise
Line. The sea cruise ships coming to Antwerp - only 21 per year on average,
considering the last 10 years - are often not yet equipped with shore power
plugs. As the maximum length of cruise ships in Antwerp is also limited to 265
metres, the city is more often visited by cruise lines with somewhat smaller
older ships. Those older ships were often designed in such a way that fitting a
shore power plug is not possible. Due to the small number of properly equipped
ships, the shore power installation for sea cruise ships would currently only
be active a few days each year. Should the situation change in the near future,
the City of Antwerp will undoubtedly respond further.
Emissiesensor / Emission Sensor
NL: Ondanks het
feit dat de zeecruiseschepen in Antwerpen niet aankoppelen aan de walstroom,
stoten ze wel al veel minder schadelijke stoffen uit dan vroeger. Sinds 1
januari 2020 werd de maximale uitstoot van zwavel en stikstof door schepen
drastisch verlaagd in de internationale IMO2020-wetgeving waaraan alle
rederijen moeten voldoen.
De uitstoot van de schepen wordt
binnenkort ook exacter gemonitord door een nieuwe sensor nabij Zeebrugge die de
uitstoot van schepen op een afstand van 10 kilometer kan analyseren. Hiermee
wordt de vaargeul richting Zeebrugge en de Schelde gecontroleerd. “Het
internationale doel is om de scheepvaart tegen 2050 naar een
broeikasgasuitstoot van nul te brengen. Met nieuwe technieken, zoals deze
sensor, kunnen we binnenkort schepen in onze havens 24/7 monitoren.” aldus
Minister van Noordzee Paul Van Tigchelt.
Schepen die zich niet aan de
maximale normen houden kunnen hierdoor efficiënter gesanctioneerd worden.
Momenteel staat de sensor op de radartoren op de buitenste strekdam van
Zeebrugge, maar binnenkort wordt hij verplaatst naar één van de windmolens voor
de kust van Zeebrugge.
EN: Despite the
fact that sea cruise ships in Antwerp do not connect to shore power, they do
already emit far fewer harmful substances than before. Since 1 January 2020,
the maximum sulphur and nitrogen emissions from ships have been drastically
reduced in the international IMO2020 legislation that all shipping companies
have to comply with. Ship emissions
will also soon be monitored more precisely by a new sensor near Zeebrugge that
can analyse ship emissions at a distance of 10 kilometres. This will
monitor the shipping channel towards Zeebrugge and the Scheldt. "The
international goal is to bring shipping to zero greenhouse gas emissions by
2050. With new techniques, such as
this sensor, we will soon be able to monitor ships in our ports 24/7."
said North Sea Minister Paul Van Tigchelt. Ships that do not comply with the
maximum standards can thus be sanctioned more efficiently. Currently, the
sensor is on the radar tower on the outer breakwater of Zeebrugge, but it will
soon be moved to one of the wind turbines off the coast of Zeebrugge.
_________
Geen opmerkingen:
Een reactie posten