vrijdag 25 oktober 2024

Walstroom voor Riviercruiseschepen in Antwerpen / Shore Power for River cruise ships in Antwerp

NL: De Stad Antwerpen gaat vanaf het najaar van 2024 verder inzitten op walstroom voor binnenvaartschepen in Antwerpen. Naast de al bestaande plaatsen worden er binnenkort op verschillende plekken, waaronder ook aan het cruiseponton, nieuwe walstroomkasten bijgeplaatst. Hierdoor kunnen de riviercruiseschepen daar vanaf dat moment hun motoren stilleggen.

EN: The City of Antwerp will continue to invest in shore power for inland vessels in Antwerp from autumn 2024. In addition to those already in place, new shore power cabinets will soon be added at several locations, including at the cruise pontoon. This will allow river cruise ships to stop their engines there from then on.


NL: Om de scheepvaart milieuvriendelijker te maken duiken wereldwijd momenteel veel walstroominstallaties op. Met zo’n elektriciteitskast kan een schip doormiddel van een stekker letterlijk in het stopcontact gestoken worden en aangesloten worden op het elektriciteitsnet. Hierdoor kunnen de motoren en generatoren tijdens het verblijf volledig stilgelegd worden. Dit heeft als voordeel dat de uitstoot verdwijnt, maar ook dat de geluidsoverlast van de draaiende motoren wegvalt.

In de Stadshaven van Antwerpen konden de schepen al jaren aansluiten op walstroom in het Kattendijkdok en het Houtdok. De schepen die daar aanmeren worden meteen ook verplicht om de walstroom te gebruiken tijdens hun bezoek.

EN: To make shipping more environmentally friendly, many shore power installations are currently popping up around the world. With such an electricity cabinet, a ship can literally be plugged into a socket and be connected to the electricity grid. This allows the engines and generators to be completely shut down while docked. This has the advantage of eliminating emissions as well as noise pollution from the running engines.

In the City Port of Antwerp, ships could already connect to shore power in the Kattendijkdok and Houtdok for years. Ships docking there are also required to use shore power during their visit.


Vanaf 2025 walstroom aan Scheldekaaien / Shore power on Scheldt Quays from 2025

NL: Vanaf het najaar van 2024 zal de eerste nieuwe walstroominstallatie geplaatst worden langs de Napoleonkaai aan het Willemdok. Aansluitend zal ook het aantal walstroomkasten aan het Kattendijkdok en het Houtdok uitgebreid worden en krijgt ook het Asiadok walstroom.

In 2025 zal ook het centrale deel van de Scheldekaaien, inclusief de cruiseterminal aan Het Steen, voorzien worden van walstroom. Elk jaar komen rond 800 riviercruiseschepen naar Antwerpen  en door deze uitbreiding zal het overgrote deel van alle riviercruiseschepen dat Antwerpen bezoekt, kunnen aansluiten op het Antwerpse elektriciteitsnet. Dit is een grote vooruitgang in de vergroening van de scheepvaart in de Antwerpse binnenstad. “Stad Antwerpen, de toeristische sector, de rederijen en de passagiers vinden elkaar in een gemeenschappelijke vraag naar duurzame vormen van toerisme. Met de installatie van bijkomende faciliteiten voor walstroom, komen we daaraan tegemoet.” licht Schepen van Toerisme Koen Kennis toe. De walstroomkasten die door deze hotelschepen gebruikt worden, werden speciaal ontwikkeld voor de grotere energieafnames die gevraagd worden door dit soort schepen.

EN: Starting in autumn 2024, the first new shore power facilities will be installed along the Napoleonkaai at the Willemdok. Subsequently, the number of shore power cabinets at the Kattendijkdok and the Houtdok will be expanded and the Asiadok will also receive shore power.

In 2025, the central part of the Scheldt quays, including the cruise terminal at Het Steen, will also be equipped with shore power. Around 800 river cruise ships visit Antwerp every year and this expansion will allow the vast majority of all river cruise ships visiting Antwerp to connect to the Antwerp electricity grid. This is a major advance in the greening of shipping in the Antwerp city centre. "City of Antwerp, the tourism industry, shipping companies and passengers find each other in a common demand for sustainable forms of tourism. With the installation of additional shore power facilities, we are meeting this demand." explains Alderman for Tourism Koen Kennis. The shore power cabinets used by these hotel ships were specially developed for the larger energy quantities demanded by this type of vessel.


NL: In totaal zullen er 24 walstroomkasten voorzien worden, verspreidt over de verschillende dokken. Ze zullen ook uitgerust worden met verschillende aansluitingstypes, zodat er zo veel mogelijk schepen in de historische stadskern gebruik van kunnen maken. De Stad Antwerpen sloot voor het uitrollen en het beheer van de walstroomkasten een overeenkomst met de firma Equans. De al bestaande walstroomkasten werden door de Port of Antwerp-Bruges overgedragen aan de Stad en komen daarmee ook in het beheer van Equans. Enkel de walstroomkasten aan het Houtdok, waar ze gebruikt worden voor de woonboten, blijven in het beheer van AG Vespa.

Mark Dirckx, CEO van Equans Belux: "Als Equans is het onze missie om onze klanten te begeleiden in hun energie-, digitale en industriële transitie. Via dit project kunnen we de uitstoot van schadelijke stoffen door de schepen in de Stadshaven fors verminderen en hun ecologische voetafdruk verkleinen. We zijn bijzonder trots dat we op die manier een bijdrage kunnen leveren aan de transitie naar een CO2-vrije binnenscheepvaart en een meer duurzame wereld." 

EN: A total of 24 shore power cabinets will be provided, spread across the various docks. They will also be equipped with different connector types so that as many ships as possible can use them in the historical city centre. The City of Antwerp concluded an agreement with the company Equans for the roll-out and management of the shore power cabinets. The existing shore power cabinets were transferred to the city by the Port of Antwerp-Bruges and are now also managed by Equans. Only the shore power cabinets at the Houtdok, where they are used for the houseboats, will remain in the management of AG Vespa.

Mark Dirckx, CEO of Equans Belux: "As Equans, our mission is to accompany our customers in their energy, digital and industrial transition. Through this project, we can significantly reduce harmful emissions from the vessels in the Stadshaven and reduce their ecological footprint. We are particularly proud to be able to contribute in this way to the transition to CO2-free inland shipping and a more sustainable world."


Walstroom voor Zeecruises? / Shore Power for Sea Cruises?

NL: Voor de zeecruiseschepen is het plaatsen van een walstroominstallatie een stuk ingewikkelder. De installaties zijn om te beginnen vele malen groter dan die voor de riviercruiseschepen en er is momenteel doorheen de cruise industrie geen eenvormig systeem. Zo zijn er meerdere aansluitingstypes in omloop wat de installatie bemoeilijkt. Wel werden er al wachtbuizen voorzien voor de kabels, mocht men toch de beslissing nemen om erin te investeren.

Ook is een groot deel van de cruisevloot momenteel nog niet uitgerust met de apparatuur om te kunnen koppelen aan een walstroominstallatie. Vaak zijn het nieuwere schepen die hiermee zijn uitgerust of grote rederijen die de middelen hebben voor de ombouw van hun schepen zoals Carnival Cruise Line.

De zeecruiseschepen die naar Antwerpen komen – gemiddeld slechts 21 per jaar, gezien over de laatste 10 jaar – zijn vaak nog niet uitgerust met walstroomstekkers. Omdat de maximale lengte van de cruiseschepen in Antwerpen ook beperkt is tot 265 meter, wordt de stad vaker bezocht door rederijen met wat kleinere oudere schepen. Die oudere schepen zijn vaak zo ontworpen dat het inbouwen van een walstroomstekker niet mogelijk is. Door het kleine aantal correct uitgeruste schepen zou de walstroominstallatie voor zeecruiseschepen momenteel maar enkele dagen per jaar actief zijn. Mocht de situatie zich in de nabije toekomst veranderen zal de Stad Antwerpen hier ongetwijfeld verder op inspelen.

EN: For sea cruise ships, installing a shore power installation is a lot more complicated. To start with, the installations are many times larger than those for river cruise ships and there is currently no uniform system throughout the cruise industry. There are several connector types in circulation which complicates the installation. However, waiting tubes have already been provided for the cables, should the decision be made to invest in it.

Also, much of the cruise fleet is currently not yet equipped with the equipment to connect to a shore power installation. Often it is newer ships that are equipped with this or large cruise lines that have the resources to convert their ships, like Carnival Cruise Line. The sea cruise ships coming to Antwerp - only 21 per year on average, considering the last 10 years - are often not yet equipped with shore power plugs. As the maximum length of cruise ships in Antwerp is also limited to 265 metres, the city is more often visited by cruise lines with somewhat smaller older ships. Those older ships were often designed in such a way that fitting a shore power plug is not possible. Due to the small number of properly equipped ships, the shore power installation for sea cruise ships would currently only be active a few days each year. Should the situation change in the near future, the City of Antwerp will undoubtedly respond further.


Emissiesensor / Emission Sensor

NL: Ondanks het feit dat de zeecruiseschepen in Antwerpen niet aankoppelen aan de walstroom, stoten ze wel al veel minder schadelijke stoffen uit dan vroeger. Sinds 1 januari 2020 werd de maximale uitstoot van zwavel en stikstof door schepen drastisch verlaagd in de internationale IMO2020-wetgeving waaraan alle rederijen moeten voldoen.

De uitstoot van de schepen wordt binnenkort ook exacter gemonitord door een nieuwe sensor nabij Zeebrugge die de uitstoot van schepen op een afstand van 10 kilometer kan analyseren. Hiermee wordt de vaargeul richting Zeebrugge en de Schelde gecontroleerd. “Het internationale doel is om de scheepvaart tegen 2050 naar een broeikasgasuitstoot van nul te brengen. Met nieuwe technieken, zoals deze sensor, kunnen we binnenkort schepen in onze havens 24/7 monitoren.” aldus Minister van Noordzee Paul Van Tigchelt.

Schepen die zich niet aan de maximale normen houden kunnen hierdoor efficiënter gesanctioneerd worden. Momenteel staat de sensor op de radartoren op de buitenste strekdam van Zeebrugge, maar binnenkort wordt hij verplaatst naar één van de windmolens voor de kust van Zeebrugge.

EN: Despite the fact that sea cruise ships in Antwerp do not connect to shore power, they do already emit far fewer harmful substances than before. Since 1 January 2020, the maximum sulphur and nitrogen emissions from ships have been drastically reduced in the international IMO2020 legislation that all shipping companies have to comply with. Ship emissions will also soon be monitored more precisely by a new sensor near Zeebrugge that can analyse ship emissions at a distance of 10 kilometres. This will monitor the shipping channel towards Zeebrugge and the Scheldt. "The international goal is to bring shipping to zero greenhouse gas emissions by 2050. With new techniques, such as this sensor, we will soon be able to monitor ships in our ports 24/7." said North Sea Minister Paul Van Tigchelt. Ships that do not comply with the maximum standards can thus be sanctioned more efficiently. Currently, the sensor is on the radar tower on the outer breakwater of Zeebrugge, but it will soon be moved to one of the wind turbines off the coast of Zeebrugge.


_________

All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten