NL:
Pontonbrug lokt meer dan 100.000 gegadigden naar de Antwerpse
binnenstad
Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog werd er afgelopen weekend een pontonbrug van de rechter- naar linkeroever op de Schelde gelegd. Met meer dan 100.000 kijklustigen en overstekers spreekt de organisatie van een succes.
3 Jaar geleden begon Antwerpen met het uitwerken
van het idee rond de pontonbrug. Inititiefneemster Marleen Van Ouytsel legde het
idee voor aan het Antwerpse stadsbestuur die meteen mee op de kar sprong.
Een eeuw na de allereerste pontonbrug, toen
gebruikt als vluchtweg tijdens WOI, werd met het Nederlandse en Belgische leger
legermateriaal aangevoerd, normaal bestemd voor het overzetten van
legervoertuigen bij operaties. Zo werd een brug van meer ongeveer 370 meter
gecreëerd.
Via internet en de balie van het Antwerpse
stadhuis waren op voorhand 100.000 tickets verkrijgbaar die op een mum van tijd
allemaal de deur uit waren. Om ervoor te zorgen dat iedereen op een vlotte
manier de brug kon oversteken, werd een systeem met tijdslots uitgewerkt.
"Dat systeem zou normaal gezien perfect moeten werken, ware het niet dat
we onvoldoende rekening gehouden hebben met het getijde van de Schelde. Daarom
moesten we uit veiligheid 15.000 tickets annuleren", merkt een perswoordvoerder
van de organisatie op. De brug zou bij wisseling tussen eb en vloed immers te
onstabiel zijn geweest.
Oversteker Jef Vermeiren was bij één van de 85.000
gelukkigen die wél de brug over konden. "Het is echt iets speciaals.
Vooral omdat ik zelf geïnteresseerd ben in het verloop van de Eerste
Wereldoorlog en zijn geschiedenis. Het is een unieke ervaring die ik niet meer
zo snel zal beleven.", glundert de oversteker.
EN:
Pontoon bridge
attracts more than 100.000 people to the Antwerp city centre
Last weekend a pontoon bridge was laid
across the river Scheldt on the occasion of the 100th birthday of the First World
War. With more than 100.000 people who wanted to see and walk across the bridge
the organizers call the event it a success.
Three years ago Antwerp started to work
out the idea of the pontoon bridge. The idea was presented to the Antwerp city
council by initiator Marleen Van Ouytsel. It was immediately picked up by the
city.
A century after the first pontoon bridge,
which was used to flee the city during WWI, the Belgian and Dutch army joined
forces and transported their special equipment, which is normally only used for
taking across army vehicles, to Antwerp. That way a bridge of more than 370
metres could be created.
100.000 tickets were made available to the
public in advance. People could get one via the internet or at the counter in
the Antwerp city hall. The tickets were sold out in no time. To make sure that
everyone could cross the bridge in a fluent way a system of time-slots was
thought-out. "Normally that system should have worked perfectly, but we took to little account of the tides of
the Scheldt. Therefore we had to annulated 15.000 tickets due to safety problems.",
remarks a spokesperson of the organisation. The bridge would have been too unstable
during the turning of the tides.
Jef Vermeiren was one of the 85.000 lucky ones who was able to cross the bridge. "It is really something special. Especially because I'm interested in the course of the First World War and its history. It is a unique experience that I won't be able to repeat any time soon.", he says.
Text: Niels Timmermans / Photos: Sebastiaan Peeters
Text Translation: Sebastiaan Peeters
____________
All images are strictly copyrighted!Do not copy without permission!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten