woensdag 12 september 2018

Maiden Call Cruise Yacht Le Lapérouse of Ponant in Antwerpen

NL: Het splinternieuwe expeditiecruiseschip Le Lapérouse van de Franse rederij Ponant was op 3 september 2018 voor de eerste keer in Antwerpen te zien. Het is het eerste schip ter wereld met een onderwaterlounge. Stap mee aan boord van het schip in dit artikel.

EN: The brand-new expedition cruise ship Le Lapérouse of the French cruise line Ponant was docked in Antwerp for the first time on September 3th 2018. It is the first ship in the world with an underwater lounge. Step on board of the ship in this article.


NL: De Franse cruiserederij Ponant bracht Antwerpen na enkele jaren afwezigheid dit jaar opnieuw een bezoek. Deze keer mochten we hun nieuwste expeditiecruiseschip Le Lapérouse voor de eerste keer verwelkomen aan de Scheldekaaien. Le Lapérouse is 131 meter lang en werd ontworpen als een jacht met een capaciteit van 180 passagiers. Het schip is het eerste van zes bijna identieke schepen die tussen 2018 en 2020 voor Ponant gebouwd zullen worden. Op 10 juli 2018 werd Le Lapérouse gedoopt in Reykjavik, IJsland.

EN: The French cruise company Ponant visited Antwerp again after a few years of absence. This time we were able to welcome their newest expedition cruise ship Le Lapérouse at the Scheldt quays. Le Lapérouse has a length of 131 metres and was designed as a yacht with a capacity of 180 passengers. The ship is the first of a series of six almost identical ships that will be built for Ponant between 2018 and 2020. On July 10th 2018 Le Lapérouse was christened in Reykjavik, Iceland.


Onderwaterlounge / Underwater Lounge

NL: Uniek aan de nieuwe scheepsklasse is dat ze allemaal een onderwaterlounge aan boord hebben. Voor het eerst heeft een rederij ervoor gekozen om onder de waterlijn twee ramen te installeren waardoor je kan kijken wat er zich allemaal in het water rond het schip beweegt. Het midden van elk raam bevindt zich 2,5 meter onder water. De lounge kreeg de naam ‘Le Blue Eye’ en werd ontworpen om gelijkenissen te vertonen met een walvis. Naast het visuele aspect werd de ruimte ook uitgerust met een geluidsinstallatie die de geluiden in het water rondom het schip opvangt en afspeelt in de lounge. Het troebele water van de Schelde geeft wel een ietwat vertekend beeld van de lounge die ontworpen werd voor cruises in helderdere wateren. Wat de keuze voor de onderwaterlounge nog opvallender maakt is dat het schip ook een ijsbreker is. Le Lapérouse werd gebouwd met ijsklasse PC6 waardoor het door ijs kan breken tot één meter dikte.


EN: Unique to this class of ships is the fact that they all have an underwater lounge on board. For the first time a cruise line has chosen to install two windows below the water line which gives you the opportunity the experience what moves in the waters around the ship. The middle of each window is 2,5 metres below sea level. The lounge got the name ‘Le Blue Eye’ and was designed to resemble the curves of a whale. Apart from the visual aspect the room has also been fitted with a special sound system that records the sounds of the water around the ship and plays it in the lounge. The murky water of the river Scheldt might give a bit of a distorted impression of the lounge which is designed for sailings in clearer waters. The fact that the vessel is also designed as an icebreaker makes the choice for the windows even more remarkable. Le Lapérouse was build with ice-class PC6 which makes her able to break ice up to one metre in thickness.

Ontdekkingsreizigers / Explorers

NL: Elk van de zes nieuwe schepen wordt genoemd naar een Franse ontdekkingsreiziger. Le Lapérouse werd genoemd naar Jean-François de La Pérouse, die op het einde van de 18de eeuw in opdracht van Koning Lodewijk XVI een expeditie startte om de Grote Oceaan in kaart te brengen. De andere schepen zullen de namen Le Champlain, Le Bougainville, Le Dumont-D'Urville, Le Surville en Le Bellot krijgen.

EN: Each of the six new ships will be named after a French explorer. Le Lapérouse was named after Jean-François de La Pérouse who, at the end of the 18th Century, departed on a mission for King Louis XVI to map out the Pacific Ocean. The other ships will be named Le Champlain, Le Bougainville, Le Dumont-D'Urville, Le Surville and Le Bellot.



NL: Omdat de schepen ontworpen zijn als expeditiecruiseschip hebben ze ook verschillende modificaties gekregen die gewone cruiseschepen niet hebben, om zo de passagiers een extra dimensie te bieden tijdens de cruise.  Eén van die extra’s is de marina die achteraan het schip uitgeklapt kan worden. Die vormt zo een aanlegsteiger voor watersportmateriaal. De schepen hebben ook allemaal een kleine zodiacvloot aan boord om de passagiers zo de kans te geven om op plaatsen te komen waar het schip zelf niet geraakt.

EN: Because the ships are designed as expedition cruise ships they have gotten modifications that normal cruise ships do not have. That way they can offer their passengers an extra dimension to the cruise. One of those additional things is the marina at the back of the ship which can be folded out. This forms a docking place for the water sport equipment. The ships are also equipped with a small fleet of zodiacs to bring the passengers closer to places which the ship itself cannot reach. 



NL: Le Lapérouse zal momenteel vooral ingezet worden in warme gebieden zoals onder andere de Malediven, Borneo en Nieuw-Zeeland. Op elke cruise zijn ook steeds gespecialiseerde gidsen aan boord om de passagiers over allerhande onderwerpen informatie te verschaffen.

EN: At the moment Le Lapérouse will mostly be deployed in the warmer regions like the Maldives, Borneo and New-Zealand. During every cruise there are also specialised guides on board to inform the passengers about a wide range of topics.

Expeditiesfeer / Expedition abiance

NL: Wanneer je aan boord stapt valt het op dat het geen drijvend spiegelpaleis is waar alles draait om entertainment. De licht kleuren en het gebruik van hout voelen heel natuurlijk en rustig aan. Doorheen het schip zijn ook grote kunstzinnige foto's te vinden van allerlei exotische bestemmingen. Vooraan het schip bevindt zich een klein theater dat vooral gebruikt wordt om lezingen te geven over wat er op de cruise allemaal te zien is. Op de achtersteven van het schip bevind zich het zwembad. Deze zogeheten 'infinitypool' heeft glas aan de voorzijde waardoor het lijkt alsof het zwembad overgaat in de zee. 


Natuurlijk is er ook een groot restaurant aan boord waar opnieuw de lichte kleuren en het gebruik van hout terugkeren. Daarnaast zijn er ook verschillende gezellige lounges waar de passagiers zich kunnen ontspannen. Er is ook een goed uitgebouwde Spa aanboord met zelfs een sauna met een eigen raam.

Het mag dan wel een kleiner schip zijn, toch komt dat totaal niet zo over. Door het gebruik van spiegels en weerspiegelende innoxplaten krijgen kleinere ruimtes toch een ruim gevoel.

EN: When you step on board you notice that the ship is not centered around entertainment and flashy design. The light colours and the use of wood make it feel natural and cozy. All throughout the ship you can also find beautiful photos of exotic destinations. At the front of the ship there is a small theater that is mainly used for lectures about the sights during the cruise. At the back of the ship you can find the pool. This so-called 'infinity pool' has a glass wall at the end of it which makes it appear as if the pool mixes with the sea behind it.

Of course there is also a large restaurant on board where can you can once again see the lighter colours and use of wood return. Next to that there are also several cozy lounges where the passengers can relax. There is also a very well equipped Spa on board with even a sauna with its own window.

The ship might be smaller but it is not really noticeable. Due to the use of mirrors and reflective innox-plates smalls rooms suddenly feel a lot more spacious.


Opvallende bouwwijze / Interesting building method

NL: De zes nieuwe schepen voor Ponant worden ook op een speciale manier gebouwd. Het casco van het schip wordt gebouwd bij een scheepswerf in Roemenië. Daarna wordt het schip als ruwbouw naar Noorwegen gesleept waar het verder afgewerkt wordt bij een andere scheepswerf. Tijdens de ontwerpfase werd er ook opgelet dat er gewerkt werd met lichte kleuren. Op die manier krijgen de schepen een rustgevend karakter, wat perfect overeenstemt met het concept van een expeditiecruise.

EN: The six new ships of Ponant are built in a special manner. The casco of the ship is built at a shipyard in Romania.  When the shell of the ship is finished it is towed to Norway where it is further completed at another shipyard. During the design phase the emphasis lied on the usage of light colours. The way the ship would get a relaxing character, what perfectly represents the concept of an expedition cruise.


>> Bekijk alle interieurfoto's hier: Le Lapérouse Interieur
>> Meer info over Ponant en hun cruises kan je hier vinden: Ponant

>> View all interior photos here: Le Lapérouse Interior
>> More info about Ponant and their cruises can be found here: Ponant



_________
All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!

1 opmerking: