woensdag 10 september 2025

Maiden Call Luxury Cruise Yacht MS Ilma in Antwerpen – Ship Visit

NL: Het luxueuze superjacht MS Ilma lag op 5 en 6 september 2025 voor de eerste keer aangemeerd in Antwerpen. Het is ook de eerste keer dat de Amerikaanse rederij The Ritz-Carlton Yacht Collection, onderdeel van de bekende hotelketen, Antwerpen bezoekt.

EN: The luxury superyacht MS Ilma was docked in Antwerp for the first time on 5 and 6 September 2025. It is also the first time that US cruise line The Ritz-Carlton Yacht Collection, part of the well-known hotel chain, visits Antwerp.


NL: Met haar lengte van 241,5 meter is MS Ilma het tweedegrootste zeecruiseschip dat Antwerpen bezoekt in 2025. Het opmerkelijke design van het schip maakt van MS Ilma het grootste superjacht ter wereld dat vaart voor een hotelketen.

MS Ilma voer in september 2024 haar Maiden Voyage en is het tweede en grootste schip van de Amerikaanse rederij The Ritz-Carlton Yacht Collection. De rederij is onderdeel van de bekende Hotelketen met dezelfde naam. Het schip heeft 224 suites aan boord die elk een privéterras hebben. Ondanks haar lengte en haar 10 dekken heeft het schip slechts plaats voor 448 passagiers op volle capaciteit. Hierdoor is het een van de ruimste cruiseschepen ter wereld. Een opmerkelijk aantal van maar liefst 374 bemanningsleden staat klaar voor de passagiers.


EN: At 241,5 metres long, MS Ilma is the second-largest sea cruise ship to visit Antwerp in 2025. The ship's remarkable design makes MS Ilma the largest superyacht in the world sailing for a hotel chain.

MS Ilma sailed her Maiden Voyage in September 2024 and is the second and largest ship of US shipping company The Ritz-Carlton Yacht Collection. The cruise line is part of the well-known Hotel chain of the same name. The ship has 224 suites on board, each of which has a private terrace. Despite its length and 10 decks, the ship can only accommodate 448 passengers at full capacity. This makes it one of the most spacious cruise ships in the world. A remarkable number of as many as 374 crew members are on hand to assist passengers.


NL: The Ritz-Carlton Yacht Collection zag het licht in 2018. Doordat de markt van de luxecruises aan populariteit blijft winnen, besloten ook enkele hotelketens in de cruise-industrie te stappen. De opstart van de rederij ging wel niet helemaal zoals gehoopt. Hun eerste schip MS Evrima, met 190 meter een kleinere versie van MS Ilma, liep meer dan twee jaar vertraging op tijdens de bouw. De Spaanse scheepswerf Hijos de J. Barreras kwam in de problemen en kort erna gooide de Coronacrisis opnieuw roet in het eten. Ondanks de vertraging was het eerste schip een shot in de roos bij de passagiers. Hun tweede schip MS Ilma werd voor $600 miljoen gebouwd bij de bekende scheepwerf Chantiers de l’Atlantique in St. Nazaire, Frankrijk.

Net zoals bij hun eerste schip werd er specifiek gekozen om het schip qua interieur te laten lijken op hun hotels aan land. Hierdoor is er geen enkele ruimte aan boord van MS Ilma die hoger is dan één dek. Desondanks krijg je als passagier niet het gevoel dat het schip klein is. In tegendeel zelfs. De restaurants en lounges zijn zeer ruim. Met een maximumbezetting van slechts 448 passagiers, op een lengte van 241 meter, zorgt voor zeer veel ruimte aan boord.

Tijdens haar bezoek aan Antwerpen voer het schip een 9-daagse cruise van Amsterdam naar Lissabon met tussenstops in Antwerpen, Honfleur en Porto. De prijs voor die reis in een terrace suite bedraagt maar liefst €6900 per persoon.



>> Bekijk alle interieurfoto’s hier: MS Ilma Interieurfoto’s

EN: The Ritz-Carlton Yacht Collection saw the light of day in 2018. As the luxury cruise market continues to gain popularity, some hotel chains also decided to enter the cruise industry. The cruise line’s start-up did not go quite as hoped, though. Their first ship MS Evrima, at 190 metres a smaller version of MS Ilma, was delayed more than two years during construction. The Spanish shipyard Hijos de J. Barreras ran into problems and shortly afterwards the Corona crisis threw a spanner in the works again. Despite the delay, the first ship was a shot in the arm with passengers. Their second ship MS Ilma was built for $600 million at the well-known shipyard Chantiers de l'Atlantique in St Nazaire, France.

As with their first ship, they specifically chose to make the ship similar to their hotels on land in terms of interior design. As a result, there is no space on board MS Ilma that is higher than one deck. Despite this, as a passenger you don't get the feeling that the ship is small. On the contrary, in fact. The restaurants and lounges are very spacious. With a maximum occupancy of only 448 passengers, on a length of 241 metres, makes for very ample space on board.

During her visit to Antwerp, the ship sailed a 9-day cruise from Amsterdam to Lisbon with stopovers in Antwerp, Honfleur and Porto. The price for that trip in a terrace suite is a whopping €6900 per person.

>> View all interior photos here: MS Ilma Interior Photos

 

Maiden Call Ceremonie

NL: Zoals gebruikelijk is bij het eerste bezoek van een schip aan een stad vond ook bij de aanloop van MS Ilma in Antwerpen een Maiden Call Ceremonie plaats waarbij een delegatie van de Stad Antwerpen een plaquette met de naam van het schip overhandigd aan de kapiteit. De kapitein geeft op zijn beurt een plaquette met de naam van het schip aan de Stad. Ook wordt er door de Stad Antwerpen nog een extra geschenk gegeven en wat beter dan onze eigen Antwerpse Handjes.  

EN: As is customary on a ship's first visit to a city, a Maiden Call Ceremony took place during MS Ilma's call in Antwerp, with a delegation from the City of Antwerp handing over a plaque with the ship's name to the captain. The captain in turn gives a plaque with the ship's name to the City. An additional gift is also given by the City of Antwerp, and what better gift than our own unique biscuits: Antwerpse Handjes.  


Met LNG aan de Scheldekaaien / With LNG at the Scheldt Quays

NL: De cruise-industrie is al jaren bezig aan een vergroeningskuur om hun schepen zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. Ook The Ritz-Carlton Yacht Collection is hierin geen uitzondering. MS Ilma werd gebouwd met duel-fuel motoren. Dat zijn motoren die specifiek ontworpen werden om op zowel de gebruikelijke scheepsdiesel, als op LNG te varen. Er kan op elk moment onmiddellijk gewisseld worden tussen de twee brandstoftypes, zonder dat daar aan boord ergens iets van te merken is.

Tijdens het verblijf van MS Ilma in Antwerpen werd ervoor gekozen om de motor die bleef draaien voor onder andere de elektriciteitsvoorziening te laten draaien op LNG. Hierdoor wordt de uitstoot van schadelijke stoffen drastisch naar beneden gehaald.

EN: For years, the cruise industry has been on a greening course to make their ships as environmentally friendly as possible. The Ritz-Carlton Yacht Collection is no exception in this regard either. MS Ilma was built with duel-fuel engines. These are engines specifically designed to run on both the usual marine diesel, and LNG. It is possible to switch instantly between the two fuel types at any time, without any noticeable difference on board.

During MS Ilma's stay in Antwerp, the choice was made to run the engine that remained active for electricity supply, among other things, on LNG. This drastically reduces emissions of harmful substances.


_________

All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten