NL: Het luxueuze superjacht MS Ilma lag op 5 en 6 september 2025 voor de eerste keer aangemeerd in Antwerpen. Het is ook de eerste keer dat de Amerikaanse rederij The Ritz-Carlton Yacht Collection, onderdeel van de bekende hotelketen, Antwerpen bezoekt.
EN: The luxury
superyacht MS Ilma was docked in Antwerp for the first time on 5 and 6 September
2025. It is also the first time that US cruise line The Ritz-Carlton Yacht
Collection, part of the well-known hotel chain, visits Antwerp.
NL: Met haar lengte van 241,5 meter is MS Ilma het tweedegrootste zeecruiseschip dat Antwerpen bezoekt in 2025. Het opmerkelijke design van het schip maakt van MS Ilma het grootste superjacht ter wereld dat vaart voor een hotelketen.
MS Ilma voer in september 2024 haar
Maiden Voyage en is het tweede en grootste schip van de Amerikaanse rederij The
Ritz-Carlton Yacht Collection. De rederij is onderdeel van de bekende
Hotelketen met dezelfde naam. Het schip heeft 224 suites aan boord die elk een
privéterras hebben. Ondanks haar lengte en haar 10 dekken heeft het schip
slechts plaats voor 448 passagiers op volle capaciteit. Hierdoor is het een van
de ruimste cruiseschepen ter wereld. Een opmerkelijk aantal van maar liefst 374
bemanningsleden staat klaar voor de passagiers.
EN: At 241,5 metres long, MS Ilma is the second-largest sea cruise ship to visit Antwerp in 2025. The ship's remarkable design makes MS Ilma the largest superyacht in the world sailing for a hotel chain.
MS Ilma sailed her Maiden Voyage
in September 2024 and is the second and largest ship of US shipping company The
Ritz-Carlton Yacht Collection. The cruise line is part of the well-known Hotel
chain of the same name. The ship has 224 suites on board, each of which has a
private terrace. Despite its length and 10 decks, the ship can only accommodate
448 passengers at full capacity. This makes it one of the most spacious cruise
ships in the world. A
remarkable number of as many as 374 crew members are on hand to assist
passengers.
NL: The Ritz-Carlton Yacht Collection zag het licht in 2018. Doordat de markt van de luxecruises aan populariteit blijft winnen, besloten ook enkele hotelketens in de cruise-industrie te stappen. De opstart van de rederij ging wel niet helemaal zoals gehoopt. Hun eerste schip MS Evrima, met 190 meter een kleinere versie van MS Ilma, liep meer dan twee jaar vertraging op tijdens de bouw. De Spaanse scheepswerf Hijos de J. Barreras kwam in de problemen en kort erna gooide de Coronacrisis opnieuw roet in het eten. Ondanks de vertraging was het eerste schip een shot in de roos bij de passagiers. Hun tweede schip MS Ilma werd voor $600 miljoen gebouwd bij de bekende scheepwerf Chantiers de l’Atlantique in St. Nazaire, Frankrijk.
Net zoals bij hun eerste schip
werd er specifiek gekozen om het schip qua interieur te laten lijken op hun
hotels aan land. Hierdoor is er geen enkele ruimte aan boord van MS Ilma die
hoger is dan één dek. Desondanks krijg je als passagier niet het gevoel dat het
schip klein is. In tegendeel zelfs. De restaurants en lounges zijn zeer ruim.
Met een maximumbezetting van slechts 448 passagiers, op een lengte van 241
meter, zorgt voor zeer veel ruimte aan boord.
Tijdens haar bezoek aan Antwerpen
voer het schip een 9-daagse cruise van Amsterdam naar Lissabon met tussenstops
in Antwerpen, Honfleur en Porto. De prijs voor die reis in een terrace suite
bedraagt maar liefst €6900 per persoon.
>> Bekijk alle interieurfoto’s
hier: MS
Ilma Interieurfoto’s
EN: The
Ritz-Carlton Yacht Collection saw the light of day in 2018. As the luxury
cruise market continues to gain popularity, some hotel chains also decided to
enter the cruise industry. The cruise line’s start-up did not go quite as
hoped, though. Their first ship MS Evrima, at 190 metres a smaller version of
MS Ilma, was delayed more than two years during construction. The Spanish
shipyard Hijos de J. Barreras ran into problems and shortly afterwards the
Corona crisis threw a spanner in the works again. Despite the delay, the first ship was a shot in
the arm with passengers. Their second ship MS Ilma was built for $600 million
at the well-known shipyard Chantiers de l'Atlantique in St Nazaire, France.
As with their first ship, they
specifically chose to make the ship similar to their hotels on land in terms of
interior design. As a result, there is no space on board MS Ilma that is higher
than one deck. Despite this, as a passenger you don't get the feeling that the
ship is small. On the contrary, in fact. The restaurants and lounges are very
spacious. With a maximum occupancy of only 448 passengers, on a length of 241
metres, makes for very ample space on board.
During her visit to Antwerp, the
ship sailed a 9-day cruise from Amsterdam to Lisbon with stopovers in Antwerp,
Honfleur and Porto. The price for that trip in a terrace suite is a whopping
€6900 per person.
>> View all interior photos here: MS Ilma Interior Photos
Maiden Call Ceremonie
NL: Zoals
gebruikelijk is bij het eerste bezoek van een schip aan een stad vond ook bij
de aanloop van MS Ilma in Antwerpen een Maiden Call Ceremonie plaats waarbij een
delegatie van de Stad Antwerpen een plaquette met de naam van het schip
overhandigd aan de kapiteit. De kapitein geeft op zijn beurt een plaquette met de
naam van het schip aan de Stad. Ook wordt er door de Stad Antwerpen nog een
extra geschenk gegeven en wat beter dan onze eigen Antwerpse Handjes.
EN: As is customary
on a ship's first visit to a city, a Maiden Call Ceremony took place during MS
Ilma's call in Antwerp, with a delegation from the City of Antwerp handing over
a plaque with the ship's name to the captain. The captain in turn gives a
plaque with the ship's name to the City. An additional gift is also given by
the City of Antwerp, and what better gift than our own unique biscuits:
Antwerpse Handjes.
Met LNG aan de Scheldekaaien / With LNG at the Scheldt Quays
NL: De
cruise-industrie is al jaren bezig aan een vergroeningskuur om hun schepen zo
milieuvriendelijk mogelijk te maken. Ook The Ritz-Carlton Yacht Collection is
hierin geen uitzondering. MS Ilma werd gebouwd met duel-fuel motoren. Dat zijn
motoren die specifiek ontworpen werden om op zowel de gebruikelijke
scheepsdiesel, als op LNG te varen. Er kan op elk moment onmiddellijk gewisseld
worden tussen de twee brandstoftypes, zonder dat daar aan boord ergens iets van
te merken is.
Tijdens het verblijf van MS Ilma
in Antwerpen werd ervoor gekozen om de motor die bleef draaien voor onder
andere de elektriciteitsvoorziening te laten draaien op LNG. Hierdoor wordt de
uitstoot van schadelijke stoffen drastisch naar beneden gehaald.
EN: For years, the
cruise industry has been on a greening course to make their ships as
environmentally friendly as possible. The Ritz-Carlton Yacht Collection is no
exception in this regard either. MS Ilma was built with duel-fuel engines.
These are engines specifically designed to run on both the usual marine diesel,
and LNG. It is possible to switch instantly between the two fuel types at any
time, without any noticeable difference on board.
During MS Ilma's stay in Antwerp,
the choice was made to run the engine that remained active for electricity
supply, among other things, on LNG. This drastically reduces emissions of
harmful substances.
_________
Geen opmerkingen:
Een reactie posten