NL: Het elegante cruiseschip MS
Marco Polo meerde op 26 oktober opnieuw aan in het hart van Antwerpen,
vlakbij het restaurant Zuiderterras. Dit jaar viert het schip zijn gouden
jubileum. Het vaart namelijk al 50 jaar rond de wereld. Stap mee aan boord van
deze veteraan in de cruisewereld.
EN: On the 26th of October the elegant cruise ship MS Marco Polo once again
docked in the heart of Antwerp, right next to the restaurant Zuiderterras. This
year the ship celebrates its golden jubilee. The ship has been sailing around
the world for 50 year. Step on board this veteran of the cruise branch.
NL: Wie regelmatig langs
de Scheldekaaien komt zal het schip vast al eens hebben zien liggen. Sinds de
eerste aanloop in mei 2010 kwam de Marco
Polo van de Engelse rederij Cruise
& Maritime Voyages (CMV) maarliefst 18 keer naar Antwerpen. Daarmee is
het 176 meter lange schip ook de recordhouder van meeste aanlopen ooit in de
stad.
EN: Those who often visit the Schelde quays will
probably already have seen the ship docked there. Since the first call in May
2010 the 176 metres long Marco Polo, from the English cruise line Cruise &
Maritime Voyages (CMV), has docked in Antwerp for not less than 18 times. No
other cruise ship has ever visited Antwerp more times.
Gouden jubileum - Golden jubilee
NL: Dit jaar vaart Marco
Polo voor exact 50 jaar rond de wereld en dat is een hele prestatie. De meeste
cruiseschepen worden namelijk afgedankt als ze ongeveer veertig jaar oud zijn
omdat de onderhoudskosten dan te hoog oplopen. Maar Cruise & Maritime Voyages laat zich hier momenteel nog niet
door afschrikken en zorgt zeer goed voor de oude dame. Elk jaar ondergaat het
schip een uitgebreide controle van de motoren, die overigens nog origineel zijn
uit 1965, en wordt het schip bijgeschilderd waar nodig.
Voor het jubileumjaar werden er verschillende
speciale cruises en evenementen georganiseerd.
EN: This year Marco Polo has been sailing around
the world for exactly 50 years and that is a great achievement. Most cruise
ships are abandoned around the age of forty because the maintenance costs will
become too high, but Cruise & Maritime Voyages doesn't let this bother them
at the moment and still takes very good care of the old lady. Every year the
ship goes into dry dock for an extensive check-up of the engines, which are
still original from 1965, and the ship gets repainted where needed.
For the jubilee several special cruises and
events were organised by the cruise line.
©Cruise & Maritime Voyages |
Elegante vorm - Elegant form
NL: Veel mensen
beschrijven de nieuwe cruiseschepen als drijvende flatgebouwen, maar dat is
zeker niet het geval bij dit schip. Marco Polo werd gebouwd op het einde van
het tijdperk van de ocean liners en
dat is ook duidelijk zichtbaar. Typische kernmerken zijn dat de schepen een
hoge boeg hebben en dat de reddingsboten hoog op het schip bevestigd zijn. Op
die manier is het schip beter bestand tegen de hoge golven op de oceaan. Dat
geeft de schepen ook een andere vorm dan hedendaagse cruiseschepen. De ronde
vormen in het schip waren typisch voor de jaren zestig.
Ook binnenin ziet het schip er
nog heel goed uit voor haar leeftijd. Regelmatig worden de lounges en bars heringericht
om het aan boord voor de passagiers zo aangenaam mogelijk te maken.
EN: Many people describe the new cruise ships as
floating apartment blocks, but this is certainly not the case with Marco Polo.
Marco Polo was built at the end of the era of the ocean liners and this is very
visible. Typical characteristics of those ships is a very high bow and that the
lifeboats are placed high upon the ships. That way the ship is protected against
the high waves on the ocean. This gives the ships a completely different
appearance than the modern cruise ships. The round forms in the ships were also
typical for the sixties.
Also on the inside the ship still looks very good. The lounges and bars get refurbished from time to time to make the experience as pleasant as possible for the passengers.
Bekijk alle interieurfoto's via de link: Marco Polo Interieur
View all interior photos via the link: Marco Polo Interior
Van de Sovjet-Unie tot de UK - From the Soviet-Union
to the UK
NL: In 1965 werd het schip
gebouwd bij de Mathias-Thesen Werft
in het toenmalige Oost-Duitsland als Alexandr
Pushkin, genoemd naar de gelijknamige Russische dichter. Het schip is één
van vijf identieke schepen die gebouwd werden voor de rederij Baltic Shipping Company, gevestigd in
Rusland in de voormalige Sovjet-Unie. Daar deed het schip functie als
cruiseschip en troepentransportschip. Alexandr Pushkin (Marco Polo) is het
enige schip van het vijftal dat momenteel nog rondvaart. Alle andere werden
gesloopt of zijn gezonken.
Het schip veranderde verschillende
keren van eigenaar nadat de rederij failliet ging. Tot 1991 voer het schip rond
als Alexandr Pushkin, daarna werd het
omgedoopt tot Marco Polo. In 2010
kocht de Engelse rederij Cruise &
Maritime Voyages het schip over van het Duitse TransOcean Tours. Vanaf dat jaar is het schip ook jaarlijks naar
Antwerpen beginnen komen.
In de Card room aan boord van Marco
Polo is de originele scheepsbel van Alexandr
Pushkin nog terug te vinden.
EN: In 1965 the ship was built at the
Mathias-Thesen Werft in former East-German as Alexandr Pushkin, named after the
namesake Russian poet. The ship is one of five identical ships that were built
for Baltic Shipping Company, which was stationed in Russia in the former
Soviet-Union. There the ship was used as cruise ship and for transporting
military troops. Alexandr Pushkin (Marco Polo) is the only ship of the five
that is still sailing today. All the others have been scrapped or sank.
The ship has changed ownership many times after
the company went bankrupt. Until 1991 the ship sailed as Alexandr Pushkin. Onwards 1991 it was renamed Marco Polo. In 2010
Marco Polo was bought by the English cruise line Cruise & Maritime Voyages from the previous owner, the German TransOcean Tours. From that year Marco
Polo visited Antwerp every year.
In the Card room on board Marco Polo you can
still find the original ship bell from Alexandr Pushkin.
Toekomst - Future
NL: Cruise & Maritime Voyages zal Marco Polo hoogstwaarschijnlijk
nog een paar jaar in de vloot houden, maar daarna zullen ook zij afscheid nemen
van dit iconische schip. Nadien is de kans zeer groot dat het schip zal worden verkocht aan een sloopfirma.
EN: Cruise
& Maritime Voyages will most likely keep Marco Polo in their fleet for
a few more years, after which they will say goodbye to the iconic ship. After
that the chance that the ship will be sold to a scrap yard is very high.
_________
All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!
All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten