woensdag 28 oktober 2015

50 jaar Marco Polo - 50 years Marco Polo

NL: Het elegante cruiseschip MS Marco Polo meerde op 26 oktober opnieuw aan in het hart van Antwerpen, vlakbij het restaurant Zuiderterras. Dit jaar viert het schip zijn gouden jubileum. Het vaart namelijk al 50 jaar rond de wereld. Stap mee aan boord van deze veteraan in de cruisewereld.

EN: On the 26th of October the elegant cruise ship MS Marco Polo once again docked in the heart of Antwerp, right next to the restaurant Zuiderterras. This year the ship celebrates its golden jubilee. The ship has been sailing around the world for 50 year. Step on board this veteran of the cruise branch.


NL: Wie regelmatig langs de Scheldekaaien komt zal het schip vast al eens hebben zien liggen. Sinds de eerste aanloop in mei 2010 kwam de Marco Polo van de Engelse rederij Cruise & Maritime Voyages (CMV) maarliefst 18 keer naar Antwerpen. Daarmee is het 176 meter lange schip ook de recordhouder van meeste aanlopen ooit in de stad.

EN: Those who often visit the Schelde quays will probably already have seen the ship docked there. Since the first call in May 2010 the 176 metres long Marco Polo, from the English cruise line Cruise & Maritime Voyages (CMV), has docked in Antwerp for not less than 18 times. No other cruise ship has ever visited Antwerp more times.


Gouden jubileum - Golden jubilee

NL: Dit jaar vaart Marco Polo voor exact 50 jaar rond de wereld en dat is een hele prestatie. De meeste cruiseschepen worden namelijk afgedankt als ze ongeveer veertig jaar oud zijn omdat de onderhoudskosten dan te hoog oplopen. Maar Cruise & Maritime Voyages laat zich hier momenteel nog niet door afschrikken en zorgt zeer goed voor de oude dame. Elk jaar ondergaat het schip een uitgebreide controle van de motoren, die overigens nog origineel zijn uit 1965, en wordt het schip bijgeschilderd waar nodig.

Voor het jubileumjaar werden er verschillende speciale cruises en evenementen georganiseerd.

EN: This year Marco Polo has been sailing around the world for exactly 50 years and that is a great achievement. Most cruise ships are abandoned around the age of forty because the maintenance costs will become too high, but Cruise & Maritime Voyages doesn't let this bother them at the moment and still takes very good care of the old lady. Every year the ship goes into dry dock for an extensive check-up of the engines, which are still original from 1965, and the ship gets repainted where needed.

For the jubilee several special cruises and events were organised by the cruise line.


©Cruise & Maritime Voyages

Elegante vorm - Elegant form

NL: Veel mensen beschrijven de nieuwe cruiseschepen als drijvende flatgebouwen, maar dat is zeker niet het geval bij dit schip. Marco Polo werd gebouwd op het einde van het tijdperk van de ocean liners en dat is ook duidelijk zichtbaar. Typische kernmerken zijn dat de schepen een hoge boeg hebben en dat de reddingsboten hoog op het schip bevestigd zijn. Op die manier is het schip beter bestand tegen de hoge golven op de oceaan. Dat geeft de schepen ook een andere vorm dan hedendaagse cruiseschepen. De ronde vormen in het schip waren typisch voor de jaren zestig.

Ook binnenin ziet het schip er nog heel goed uit voor haar leeftijd. Regelmatig worden de lounges en bars heringericht om het aan boord voor de passagiers zo aangenaam mogelijk te maken.

EN: Many people describe the new cruise ships as floating apartment blocks, but this is certainly not the case with Marco Polo. Marco Polo was built at the end of the era of the ocean liners and this is very visible. Typical characteristics of those ships is a very high bow and that the lifeboats are placed high upon the ships. That way the ship is protected against the high waves on the ocean. This gives the ships a completely different appearance than the modern cruise ships. The round forms in the ships were also typical for the sixties.

Also on the inside the ship still looks very good. The lounges and bars get refurbished from time to time to make the experience as pleasant as possible for the passengers. 


Bekijk alle interieurfoto's via de link: Marco Polo Interieur
View all interior photos via the link: Marco Polo Interior

Van de Sovjet-Unie tot de UK - From the Soviet-Union to the UK

NL: In 1965 werd het schip gebouwd bij de Mathias-Thesen Werft in het toenmalige Oost-Duitsland als Alexandr Pushkin, genoemd naar de gelijknamige Russische dichter. Het schip is één van vijf identieke schepen die gebouwd werden voor de rederij Baltic Shipping Company, gevestigd in Rusland in de voormalige Sovjet-Unie. Daar deed het schip functie als cruiseschip en troepentransportschip. Alexandr Pushkin (Marco Polo) is het enige schip van het vijftal dat momenteel nog rondvaart. Alle andere werden gesloopt of zijn gezonken.

Het schip veranderde verschillende keren van eigenaar nadat de rederij failliet ging. Tot 1991 voer het schip rond als Alexandr Pushkin, daarna werd het omgedoopt tot Marco Polo. In 2010 kocht de Engelse rederij Cruise & Maritime Voyages het schip over van het Duitse TransOcean Tours. Vanaf dat jaar is het schip ook jaarlijks naar Antwerpen beginnen komen.

In de Card room aan boord van Marco Polo is de originele scheepsbel van Alexandr Pushkin nog terug te vinden.

EN: In 1965 the ship was built at the Mathias-Thesen Werft in former East-German as Alexandr Pushkin, named after the namesake Russian poet. The ship is one of five identical ships that were built for Baltic Shipping Company, which was stationed in Russia in the former Soviet-Union. There the ship was used as cruise ship and for transporting military troops. Alexandr Pushkin (Marco Polo) is the only ship of the five that is still sailing today. All the others have been scrapped or sank.

The ship has changed ownership many times after the company went bankrupt. Until 1991 the ship sailed as Alexandr Pushkin. Onwards 1991 it was renamed Marco Polo. In 2010 Marco Polo was bought by the English cruise line Cruise & Maritime Voyages from the previous owner, the German TransOcean Tours. From that year Marco Polo visited Antwerp every year.

In the Card room on board Marco Polo you can still find the original ship bell from Alexandr Pushkin.


Toekomst - Future

NL: Cruise & Maritime Voyages zal Marco Polo hoogstwaarschijnlijk nog een paar jaar in de vloot houden, maar daarna zullen ook zij afscheid nemen van dit iconische schip. Nadien is de kans zeer groot dat het schip zal worden verkocht aan een sloopfirma.

EN: Cruise & Maritime Voyages will most likely keep Marco Polo in their fleet for a few more years, after which they will say goodbye to the iconic ship. After that the chance that the ship will be sold to a scrap yard is very high.



_________
All images are strictly copyrighted!

Do not copy without permission!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten