woensdag 10 september 2025

Maiden Call Luxury Cruise Yacht MS Ilma in Antwerpen – Ship Visit

NL: Het luxueuze superjacht MS Ilma lag op 5 en 6 september 2025 voor de eerste keer aangemeerd in Antwerpen. Het is ook de eerste keer dat de Amerikaanse rederij The Ritz-Carlton Yacht Collection, onderdeel van de bekende hotelketen, Antwerpen bezoekt.

EN: The luxury superyacht MS Ilma was docked in Antwerp for the first time on 5 and 6 September 2025. It is also the first time that US cruise line The Ritz-Carlton Yacht Collection, part of the well-known hotel chain, visits Antwerp.


NL: Met haar lengte van 241,5 meter is MS Ilma het tweedegrootste zeecruiseschip dat Antwerpen bezoekt in 2025. Het opmerkelijke design van het schip maakt van MS Ilma het grootste superjacht ter wereld dat vaart voor een hotelketen.

MS Ilma voer in september 2024 haar Maiden Voyage en is het tweede en grootste schip van de Amerikaanse rederij The Ritz-Carlton Yacht Collection. De rederij is onderdeel van de bekende Hotelketen met dezelfde naam. Het schip heeft 224 suites aan boord die elk een privéterras hebben. Ondanks haar lengte en haar 10 dekken heeft het schip slechts plaats voor 448 passagiers op volle capaciteit. Hierdoor is het een van de ruimste cruiseschepen ter wereld. Een opmerkelijk aantal van maar liefst 374 bemanningsleden staat klaar voor de passagiers.


EN: At 241,5 metres long, MS Ilma is the second-largest sea cruise ship to visit Antwerp in 2025. The ship's remarkable design makes MS Ilma the largest superyacht in the world sailing for a hotel chain.

MS Ilma sailed her Maiden Voyage in September 2024 and is the second and largest ship of US shipping company The Ritz-Carlton Yacht Collection. The cruise line is part of the well-known Hotel chain of the same name. The ship has 224 suites on board, each of which has a private terrace. Despite its length and 10 decks, the ship can only accommodate 448 passengers at full capacity. This makes it one of the most spacious cruise ships in the world. A remarkable number of as many as 374 crew members are on hand to assist passengers.


NL: The Ritz-Carlton Yacht Collection zag het licht in 2018. Doordat de markt van de luxecruises aan populariteit blijft winnen, besloten ook enkele hotelketens in de cruise-industrie te stappen. De opstart van de rederij ging wel niet helemaal zoals gehoopt. Hun eerste schip MS Evrima, met 190 meter een kleinere versie van MS Ilma, liep meer dan twee jaar vertraging op tijdens de bouw. De Spaanse scheepswerf Hijos de J. Barreras kwam in de problemen en kort erna gooide de Coronacrisis opnieuw roet in het eten. Ondanks de vertraging was het eerste schip een shot in de roos bij de passagiers. Hun tweede schip MS Ilma werd voor $600 miljoen gebouwd bij de bekende scheepwerf Chantiers de l’Atlantique in St. Nazaire, Frankrijk.

Net zoals bij hun eerste schip werd er specifiek gekozen om het schip qua interieur te laten lijken op hun hotels aan land. Hierdoor is er geen enkele ruimte aan boord van MS Ilma die hoger is dan één dek. Desondanks krijg je als passagier niet het gevoel dat het schip klein is. In tegendeel zelfs. De restaurants en lounges zijn zeer ruim. Met een maximumbezetting van slechts 448 passagiers, op een lengte van 241 meter, zorgt voor zeer veel ruimte aan boord.

Tijdens haar bezoek aan Antwerpen voer het schip een 9-daagse cruise van Amsterdam naar Lissabon met tussenstops in Antwerpen, Honfleur en Porto. De prijs voor die reis in een terrace suite bedraagt maar liefst €6900 per persoon.



>> Bekijk alle interieurfoto’s hier: MS Ilma Interieurfoto’s

EN: The Ritz-Carlton Yacht Collection saw the light of day in 2018. As the luxury cruise market continues to gain popularity, some hotel chains also decided to enter the cruise industry. The cruise line’s start-up did not go quite as hoped, though. Their first ship MS Evrima, at 190 metres a smaller version of MS Ilma, was delayed more than two years during construction. The Spanish shipyard Hijos de J. Barreras ran into problems and shortly afterwards the Corona crisis threw a spanner in the works again. Despite the delay, the first ship was a shot in the arm with passengers. Their second ship MS Ilma was built for $600 million at the well-known shipyard Chantiers de l'Atlantique in St Nazaire, France.

As with their first ship, they specifically chose to make the ship similar to their hotels on land in terms of interior design. As a result, there is no space on board MS Ilma that is higher than one deck. Despite this, as a passenger you don't get the feeling that the ship is small. On the contrary, in fact. The restaurants and lounges are very spacious. With a maximum occupancy of only 448 passengers, on a length of 241 metres, makes for very ample space on board.

During her visit to Antwerp, the ship sailed a 9-day cruise from Amsterdam to Lisbon with stopovers in Antwerp, Honfleur and Porto. The price for that trip in a terrace suite is a whopping €6900 per person.

>> View all interior photos here: MS Ilma Interior Photos

 

Maiden Call Ceremonie

NL: Zoals gebruikelijk is bij het eerste bezoek van een schip aan een stad vond ook bij de aanloop van MS Ilma in Antwerpen een Maiden Call Ceremonie plaats waarbij een delegatie van de Stad Antwerpen een plaquette met de naam van het schip overhandigd aan de kapiteit. De kapitein geeft op zijn beurt een plaquette met de naam van het schip aan de Stad. Ook wordt er door de Stad Antwerpen nog een extra geschenk gegeven en wat beter dan onze eigen Antwerpse Handjes.  

EN: As is customary on a ship's first visit to a city, a Maiden Call Ceremony took place during MS Ilma's call in Antwerp, with a delegation from the City of Antwerp handing over a plaque with the ship's name to the captain. The captain in turn gives a plaque with the ship's name to the City. An additional gift is also given by the City of Antwerp, and what better gift than our own unique biscuits: Antwerpse Handjes.  


Met LNG aan de Scheldekaaien / With LNG at the Scheldt Quays

NL: De cruise-industrie is al jaren bezig aan een vergroeningskuur om hun schepen zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. Ook The Ritz-Carlton Yacht Collection is hierin geen uitzondering. MS Ilma werd gebouwd met duel-fuel motoren. Dat zijn motoren die specifiek ontworpen werden om op zowel de gebruikelijke scheepsdiesel, als op LNG te varen. Er kan op elk moment onmiddellijk gewisseld worden tussen de twee brandstoftypes, zonder dat daar aan boord ergens iets van te merken is.

Tijdens het verblijf van MS Ilma in Antwerpen werd ervoor gekozen om de motor die bleef draaien voor onder andere de elektriciteitsvoorziening te laten draaien op LNG. Hierdoor wordt de uitstoot van schadelijke stoffen drastisch naar beneden gehaald.

EN: For years, the cruise industry has been on a greening course to make their ships as environmentally friendly as possible. The Ritz-Carlton Yacht Collection is no exception in this regard either. MS Ilma was built with duel-fuel engines. These are engines specifically designed to run on both the usual marine diesel, and LNG. It is possible to switch instantly between the two fuel types at any time, without any noticeable difference on board.

During MS Ilma's stay in Antwerp, the choice was made to run the engine that remained active for electricity supply, among other things, on LNG. This drastically reduces emissions of harmful substances.


_________

All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!

dinsdag 29 juli 2025

Maiden Call MS Vista in Antwerpen 2025 - Ship Visit

NL: Het luxecruiseschip MS Vista van de Amerikaanse rederij Oceania Cruises kwam op 19 & 20 juli 2025 voor de eerste keer naar Antwerpen. Met haar lengte van 242 meter is MS Vista het grootste cruiseschip dat de Scheldestad dit jaar bezoek.

EN: US company Oceania Cruises' luxury cruise ship MS Vista came to Antwerp for the first time on 19 & 20 July 2025. With her length of 242 metres, MS Vista is the largest cruise ship to visit Antwerp this year.


NL: Voor het eerst kwam een schip van Oceania Cruises’ Allura-klasse naar Antwerpen. MS Vista is het eerste van twee nieuwbouwschepen die de Amerikaanse luxerederij liet bouwen bij de Italiaanse scheepswerf Fincantieri in Genua. Het tweede schip van de klasse, MS Allura, kwam op 18 juni 2025 in vaart waardoor MS Vista tijdens haar bezoek in Antwerpen net niet meer het nieuwste schip van de rederij was.

Het 242- meter lange luxecruiseschip MS Vista kwam in mei 2023 in de vaart, maar was pas voor de eerste keer in West- en Noord-Europa te zien in 2025. Het bezoek aan Antwerpen was deel van een cruise van Stockholm naar Southampton. In Antwerpen werd een overnachting gepland om de passagiers de kans te geven Antwerpen ’s avonds te ontdekken.


EN: For the first time, a ship of Oceania Cruises' Allura class came to Antwerp. MS Vista is the first of two newbuilds the US luxury liner had built at the Italian shipyard Fincantieri in Genoa. The second ship of the class, MS Allura, entered service on 18 June 2025, making MS Vista just short of being the shipping company's newest ship during her visit to Antwerp.

The 242-metre-long luxury cruise ship MS Vista entered service in May 2023, but was not seen for the first time in Western and Northern Europe until 2025. The visit to Antwerp was part of a cruise from Stockholm to Southampton. An overnight stay was planned in Antwerp to allow passengers to explore Antwerp in the evening.


NL: Bij een eerste bezoek van een schip, ook wel een Maiden Call genoemd, gaat een korte ceremonie gepaard waarbij geschenken en een plaque met de naam van het schip door de Stad Antwerpen overhandigd worden aan de bemanning. In ruil neemt de stad een plaque met de naam van het schip in ontvangst.

EN: The first visit of a ship, also known as a Maiden Call, involves a short ceremony where gifts and a plaque with the ship's name are handed over to the crew by the City of Antwerp. In return, the city accepts a plaque with the ship's name.


NL: Met haar lengte van 242 meter en grootte van 67.000 BRT is MS Vista het grootste cruiseschip dat Antwerpen in 2025 bezoekt, maar ook één van de grootste cruiseschepen dat de stad ooit bezocht. Aan boord is plaats voor 1200 passagiers en maar liefst 800 bemanningsleden. Tevens zijn er geen binnenhutten op MS Vista. Elke hut heeft zicht op zee en het merendeel heeft ook een eigen balkon. Ook de grootte van de hutten is een unicum. De standaardhutten van net geen 27m² zijn een record binnen de cruise industrie.

Met 12 verschillende dineeropties zullen de passagiers zeker niet verhongeren. Italiaanse keuken, Aziatische keuken, Franse keuken, Amerikaanse keuken, een bakkerij, … Er is voor elk wat wils aan boord.

Aan boord is ook een uitgebreide Spa te vinden met een eigen zwembad. In het midden van het bovendek bevind zich het grote zwembad. Er is ook een ruime fitness voor wie in beweging wil blijven.


EN: With her length of 242 metres and size of 67,000 GRT, MS Vista is the largest cruise ship to visit Antwerp in 2025, but also one of the largest cruise ships ever to visit the city. On board there is room for 1,200 passengers and as many as 800 crew members. Also, there are no inside cabins on MS Vista. Every cabin has a sea view and most also have a private balcony. The size of the cabins is also unique. The standard cabins of just under 27m² are a record within the cruise industry.

With 12 different dining options, passengers certainly won't starve. Italian cuisine, Asian cuisine, French cuisine, American cuisine, a bakery ... There is something for everyone on board.

An extensive Spa can also be found on board with its own swimming pool. In the middle of the upper deck is the large swimming pool. There is also a spacious gym for those who want to keep moving.


NL: Wie liever artistiek bezig is kan terecht in de Artist Loft, waar je kan leren tekenen en schilderen. Wie wilt leren koken is welkom in The Culinary Center. Hier heeft iedereen zijn eigen werkplek met schuiven en een eigen inductiekookplaat.

Aan boord bevind zich ook een casino. Wie daar wint kan gaan shoppen in de verschillende tax-free boetieks op dek 5 met een ruim aanbod aan handtassen, parfum, boeken en spullen met Oceania-branding. Wie graag leest maar liever de boeken niet koopt is er op dek 14 een bibliotheek met een brede collectie.

Ook entertainment ontbreekt niet aan boord. In de Vista Lounge, het theater aan boord, kunnen de passagiers geniet van shows in Broadway-stijl. Er worden drie verschillende shows opgevoerd. Elk met hun eigen thema en karakter.

>> Meer infomatie over MS Vista vind je hier: MS Vista – Oceania Cruises

>> Bekijk alle interieurfoto’s hier: MS Vista Interieur



EN: Those who prefer to be artistic can visit the Artist Loft, where you can learn to draw and paint. Those who want to learn to cook are welcome in The Culinary Centre. Here, everyone has their own workstation with sliders and their own induction hob.

There is also a casino on board. Those who win there can go shopping in the various duty-free boutiques on deck 5 with a wide range of handbags, perfume, books and Oceania-branded items. For those who like to read but prefer not to buy the books, there is a library on deck 14 with a large collection.

Entertainment is not lacking on board either. In the Vista Lounge, the onboard theatre, passengers can enjoy Broadway-style shows. Three different shows are staged. Each with its own theme and character.

>> More infomation on MS Vista can be found here: MS Vista - Oceania Cruises

>> View all interior photos here: MS Vista Interior




_________

All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!

donderdag 5 juni 2025

MS World Voyager in Antwerpen 2025 – Turnaround Call

NL: Het luxe-expeditiecruiseschip MS World Voyager van Atlas Ocean Voyages lag op 5 & 6 juni 2025 opnieuw aangemeerd in Antwerpen. De stad wordt dit jaar door de Amerikaanse rederij gebruikt als turnaround-haven waarbij een nieuwe cruise wordt gestart.  

EN: Atlas Ocean Voyages' luxury expedition cruise ship MS World Voyager was once again docked in Antwerp on 5 & 6 June 2025. The city will be used by the US cruise line as a turnaround port this year, starting a new cruise.


NL: MS World Voyager komt op 5 juni voor de tweede keer naar Antwerpen. Onze stad is de eindhaven van een cruise vanuit Lissabon. Na de aankomst mogen de passagiers nog tot 6 juni ’s morgens aan boord blijven. In de namiddag zullen dan nieuwe passagiers inschepen voor een cruise van Antwerpen naar Leith, de voorstad van het Schotse Edinburgh.

Het 126 meter lange schip werd in 2020 gebouwd als één van zeven zusterschepen bij de Portugese scheepswerf  ‘West Sea Shipyard’ in Viana do Castelo. Alle schepen werden gebouwd in opdracht van de Portugese rederij Mystic Cruises. Die chartert de schepen aan andere rederijen, waaronder ook Atlas Ocean Voyages. Elk schip heeft plaats voor 200 gasten en is gebouwd met een versterkte romp om ook in de poolgebieden te kunnen varen.

Het is de tweede keer dat MS World Voyager Antwerpen bezocht. Tijdens het vorige bezoek op 22 mei 2022 voer het schip nog voor de Duitse rederij Nicko Cruises, een andere zusterrederij van Mystic Cruises. In 2023 werd de charter vroegtijdig stopgezet door slechte boekingsresultaten. MS World Voyager werd daarop overgenomen door Atlas Ocean Voyages.


EN: MS World Voyager is visiting Antwerp for the second time on 5 June. Our city is the final port of a cruise from Lisbon. After the arrival, passengers may stay on board until the morning of 6 June. In the afternoon, new passengers will then embark for a cruise from Antwerp to Leith, the port of Edinburgh in Scotland.

The 126-metre ship was built in 2020 as one of seven sister ships at Portuguese shipyard 'West Sea Shipyard' in Viana do Castelo. All ships were built on behalf of the Portuguese company Mystic Cruises. The latter charters the ships to other shipping companies, including Atlas Ocean Voyages. Each ship has room for 200 guests and is built with a reinforced hull to be able to sail in polar regions as well.

It is the second time MS World Voyager has visited Antwerp. During the previous visit on 22 May 2022, the ship still sailed for German cruise line Nicko Cruises, another sister company of Mystic Cruises. In 2023, the charter was terminated early due to poor booking results. MS World Voyager was subsequently taken over by Atlas Ocean Voyages.


_________

All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!

maandag 26 mei 2025

MS Star Pride – Opening Cruiseseizoen/ Opening Cruise Season 2025

NL: Het luxecruisejacht MS Star Pride van de Amerikaanse rederij Windstar Cruises opende op zaterdag 24 mei 2025 het cruiseseizoen. Het was de eerste van 20 zeecruiseaanlopen in Antwerpen en meteen ook de eerste van drie ‘Maiden Calls’ voor dit jaar.

EN: US cruise line Windstar Cruises' luxury cruise yacht MS Star Pride opened the cruise season on Saturday 24 May 2025. It was the first of 20 sea cruise calls in Antwerp and immediately the first of three 'Maiden Calls' for this year.


NL: Ondanks dat de aanloop van MS Star Pride een Maiden Call is voor Antwerpen, is het toch niet de eerste keer dat het schip te zien is in Antwerpen. Al in 1999 bezocht het schip de Scheldestad onder de naam Seabourn Pride voor de Amerikaanse rederij Seabourn Cruises. Onder die naam kwam het schip vijf keer naar Antwerpen, met haar laatste aanloop in mei 2013.

Het schip kwam in 1988 in de vaart en werd gebouwd bij de Duitse werf ‘Schichau Seebeckwerft’ in Bremerhaven. De werf, die ondertussen failliet ging, bouwde ook nog twee zusterschepen voor Seabourn, namelijk Seabourn Spirit en Seabourn Legend. De schepen waren alle drie 134 meter lang en hadden plaats voor 212 gasten.

In 2014 werden de drie schepen overgenomen door de Amerikaanse rederij Windstar Cruises. In 2018 kondigde de rederij aan dat de drie zusterschepen ‘gestretched’ zouden worden. De schepen werden hierbij in het droogdok doormidden geslepen waarna een nieuwe bouwblok tussen de bestaande delen werd geplaatst. Het nieuwe deel was 25,6 meter lang waardoor de schepen nu 159 meter lang zijn en plaats hebben voor 312 gasten. De ombouw werd uitgevoerd bij de Italiaanse scheepswerf Fincantieri. In oktober 2021 verliet MS Star Pride de werf met haar nieuwe tussenbouw.

Wie het schip dit jaar gemist heeft in Antwerpen, heeft in 2026 nog een kans. Dan zou het schip nog enkele keren langskomen. Het eerstvolgende zeecruiseschip voor 2025 is MS Clio op 1 juni.

>> Bekijk de volledige lijst met cruiseaanlopen voor 2025 hier: Cruises 2025


EN: Despite MS Star Pride's call being a Maiden Call for Antwerp, it is not the first time the ship has been seen in Antwerp. Back in 1999, the ship visited the city under the name Seabourn Pride for US shipping company Seabourn Cruises. Under that name, the ship came to Antwerp five times, with her last call in May 2013.

The ship entered service in 1988 and was built at the German shipyard 'Schichau Seebeckwerft' in Bremerhaven. The yard, which has since gone bankrupt, also built two more sister ships for Seabourn, namely Seabourn Spirit and Seabourn Legend. All three ships were 134 metres long and accommodated 212 guests.

In 2014, the three ships were acquired by US company Windstar Cruises. In 2018, Windstar announced that the three sister ships would be 'stretched'. This involved cutting the ships in half in dry dock after which a new building block was placed between the existing sections. The new section was 25.6 metres long, making the ships now 159 metres long and accommodating 312 guests. The conversion was carried out at Italian shipyard Fincantieri. In October 2021, MS Star Pride left the yard with her new intermediate superstructure.

Those who missed the ship in Antwerp this year will have another chance in 2026. The ship would then make several more visits. The next sea cruise ship for 2025 is MS Clio on 1 June.

>> See the full list of cruise arrivals for 2025 here: Cruises 2025

_________

All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!

donderdag 17 april 2025

Antwerpen – Cruiseseizoen 2025 / Cruise Season 2025

NL: Dit jaar laat het eerste zeecruiseschip lang op zich wachten, maar op 29 & 30 april opent MS Balmoral het cruiseseizoen voor 2025 in Antwerpen. In totaal staan er voor dit jaar 21 aanlopen aangemeld. Drie schepen zullen voor de eerste keer de stad bezoeken.

EN: This year's first sea cruise ship is a long time coming, but on 29 & 30 April, MS Balmoral will open the 2025 cruise season in Antwerp. A total of 21 calls are registered for this year. Three ships will visit the city for the first time.


NL:
Het cruiseseizoen van Antwerpen wordt in 2025 geopend door MS Balmoral. Het Britse schip van Fred. Olsen Cruise Lines is een vaste waarde geworden aan de Scheldekaaien en haar aanloop op 29 & 30 april zal de 22ste keer zijn dat het 218-meter lange cruiseschip te zien is in Antwerpen.

Voor het eerstvolgende zeecruiseschip moeten we bijna een maand wachten, tot 24 mei. Dan zal MS Star Pride van Windstar Cruises voor de eerste keer naar Antwerpen komen. In 2013 was het schip wel nog te zien in de stad met haar oude naam, MS Seabourn Pride. Star Pride is de eerste van drie ‘Maiden Calls’ voor 2025.

Begin juni krijgen we 4 aanlopen kort achter elkaar. Het kleine cruiseschip MS Clio komt twee keer op bezoek en ook de World Voyager brengt ons opnieuw een bezoek. De vierde aanloop voor juni wordt gedaan door de Seven Seas Navigator. Voor het schip wordt het het vijfde, maar ook laatste bezoek aan Antwerpen. Recent werd aangekondigd dat het schip eind 2026 verkocht wordt aan de nieuwe rederij Cresent Seas. Na de aanloop in juni 2025 staat het schip niet meer gepland om langs Antwerpen te komen.

EN: Antwerp's cruise season will be opened by MS Balmoral in 2025. The British ship of Fred. Olsen Cruise Lines has become a fixture at the Scheldt quays and her call on 29 & 30 April will be the 22nd time that the 218-metre-long cruise ship will be seen in Antwerp.

For the next sea cruise ship, we will have to wait almost a month, until 24 May. Then Windstar Cruises' MS Star Pride will visit Antwerp for the first time. In 2013, however, the ship could still be seen in the city with her old name, MS Seabourn Pride. Star Pride is the first of three 'Maiden Calls' for 2025.

In early June, we get four calls in quick succession. The small cruise ship MS Clio visits twice and the World Voyager also pays us another visit. The fourth call for June will be made by the Seven Seas Navigator. For the ship, it will be the fifth, but also last visit to Antwerp. It was recently announced that the ship will be sold to the new shipping company Cresent Seas at the end of 2026. After the June 2025 call, the ship is no longer scheduled to visit Antwerp.


NL: In juli en augustus komen er telkens twee cruiseschepen op bezoek. In juli krijgen we eerst het luxecruiseschip MS Europa 2 te zien aan de Scheldekaaien. Daarna is het de beurt aan MS Vista, het nieuwste schip van de Amerikaanse luxerederij Oceania Cruises en ook de tweede Maiden Call voor 2025. Met haar lengte van 242 meter is MS Vista het ook grootste schip voor dit jaar. In augustus komen nog Le Lapérouse van Ponant en Seven Seas Mariner van Regent Seven Seas langs.

De derde en laatste Maiden Call voor 2025 is het nieuwe luxecruisejacht MS Ilma van de luxerederij ‘Ritz-Carlton Yacht Collection’ in september. Deze rederij is een onderdeel van de gelijknamige luxueuze hotelketen. Het bijna 242 meter lange schip zal op 5 & 6 september aanmeren aan de Scheldekaaien. Verder zullen ook Azamara Quest en Sirena Antwerpen bezoeken en ook Clio zal nog een derde aanloop maken.

Oktober wordt de Duitse maand voor het cruiseseizoen. Hapag-Lloyd Cruises komt twee keer op bezoek: één keer met de Europa, en één keer met hun expeditiecruiseschip HANSEATIC Nature. Om af te sluiten komt ook MS Hamburg van Plantours Kreuzfahrten opnieuw langs.

In November staan er geen aanlopen gepland maar in December krijgen we nog 4 Engelse schepen aan de Scheldekaaien. MS Ambition staat twee keer gepland, en ook de 236-meter lange Spirit of Discovery staat opnieuw aangemeld. Het seizoen zal op 20 & 21 december afgesloten worden door hetzelfde schip dat het ook opende, namelijk MS Balmoral.

>> Bekijk de volledige lijst met cruiseaanlopen hier: Cruises 2025 Antwerpen


EN: In July and August, two cruise ships will visit each time. In July, we will first get to see the luxury cruise ship MS Europa 2 at the Scheldt Quays. Then it will be the turn of MS Vista, the newest ship of US luxury line Oceania Cruises and also the second Maiden Call for 2025. At 242 metres long, MS Vista is also the largest ship for this year. Le Lapérouse from Ponant and Seven Seas Mariner from Regent Seven Seas are still coming along in August.

The third and final Maiden Call for 2025 will be the new luxury cruise yacht MS Ilma from luxury cruise line 'Ritz-Carlton Yacht Collection' in September. This shipping company is part of the luxury hotel chain of the same name. The nearly 242-metre-long ship will dock at the Scheldt Quays on 5 & 6 September. Furthermore, Azamara Quest and Sirena will also visit Antwerp and Clio will also make a third call.

October will be the German month of the cruise season. Hapag-Lloyd Cruises will visit twice: once with the Europa, and once with their expedition cruise ship HANSEATIC Nature. To close the month, MS Hamburg of Plantours Kreuzfahrten will also pay a visit to Antwerp again.

No calls are scheduled in November, but in December we will have four more English ships at the Scheldt quays. MS Ambition is scheduled twice, and the 236-metre Spirit of Discovery is also registered again. The season will be closed on 20 & 21 December by the same ship that opened it, MS Balmoral.

>> See the full list of cruise calls here: Cruises 2025 Antwerp



_________

All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!


woensdag 26 maart 2025

Scaldis Salvage’s Heavy Lift Vessel RAMBIZ in Antwerpen

NL: Het kraanschip RAMBIZ van de Antwerpse rederij Scaldis Salvage & Marine Contractors lag eind maart enkele dagen aangemeerd aan de Scheldekaaien. Het schip was het decor voor een bedrijfsfeest voor de 30ste verjaardag van Scaldis.

EN: The heavy lift vessel RAMBIZ of the Antwerp shipping company Scaldis Salvage & Marine Contractors was docked at the Scheldt quays for several days at the end of March. The ship was the setting for a company party for Scaldis' 30th anniversary.


NL: De Antwerpse rederij Scaldis Salvage & Marine Contractors viert in 2025 haar 30-jarig jubileum. Hiervoor organiseren ze een bedrijfsfeest op hun kraanschip RAMBIZ in Antwerpen. Het imposante schip meerde op dinsdag 25 maart rond de middag aan bij de Cockerillkaai (Kaai 15), ter hoogte van het Zuidpark en blijft nog liggen tot zaterdagmorgen 26 maart.

RAMBIZ ontstond eind jaren ‘90 bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij in Nederland. Deze scheepswerf bouwde de drie afzonderlijke pontons Ram, Bizon en Buffel om tot één groot ponton: Rambiz. De naam is een samentrekking van de namen Ram en Bizon. Die beide kraanpontons, met elk één kraan, werden aan elkaar vastgemaakt en de Buffel werd er dwars bovenop geplaatst. Wanneer beide kranen actief zijn kunnen ze samen maar liefst 3300 ton heffen tot 78 meter boven het dek. Op het hoogste punt zijn de kranen meer dan 85 meter hoog.

Samen met het tweede kraanschip van Scaldis, GULLIVER, wordt het schip ingezet om zware lasten te tillen. Dit gaat van het plaatsen en ontmantelen van olie- en gasinstallaties op zee, tot het bergen van gezonken schepen. In 2019 werkten Rambiz en Gulliver samen om in Noorwegen het gezonken marinefregat KNM Helge Ingstad terug boven water te halen. Beide schepen voerden daarbij een unieke ‘Double Duo Lift’ uit, waarbij beide schepen evenveel kracht uitoefenen om het schip in één keer te kunnen heffen.

Scaldis Salvage & Marine Contractors is een Belgische dochteronderneming van Jan De Nul Group, Herbosch-Kiere en DEME.

>> Bekijk alle foto's van de aankomst hier: Rambiz in Antwerpen


EN: The Antwerp shipping company Scaldis Salvage & Marine Contractors will celebrate its 30th anniversary in 2025. For this special occasion, they are organising a company party on their crane vessel RAMBIZ in Antwerp. The imposing vessel moored at Cockerillkaai (Kaai 15), off Zuidpark, around noon on Tuesday 25 March and will remain moored until Saturday morning 26 March.

RAMBIZ originated in the late 1990s at the Rotterdamse Droogdok Maatschappij in the Netherlands. This shipyard converted the three separate pontoons Ram, Bizon and Buffel into one large pontoon: Rambiz. The name is a contraction of the names Ram and Bizon. Those two crane pontoons, with one crane each, were attached to each other and the Buffel was placed crosswise on top. When both cranes are active, together they can lift as much as 3,300 tonnes up to 78 metres above deck. At the highest point, the cranes are more than 85 metres high.

Together with Scaldis' second crane ship, GULLIVER, the vessel is used to lift heavy loads. This ranges from placing and dismantling oil and gas installations at sea, to salvaging sunken ships. In 2019, Rambiz and Gulliver worked together to bring the sunken naval frigate KNM Helge Ingstad back to the surface in Norway. In the process, both vessels performed a unique 'Double Duo Lift', with both vessels applying equal force to lift the vessel in one go.

Scaldis Salvage & Marine Contractors is a Belgian subsidiary of Jan De Nul Group, Herbosch-Kiere and DEME.

>> View all the photos of the ship's arrival here: Rambiz in Antwerpen


 
_________

All images are strictly copyrighted!
Do not copy without permission!